Nu het kwik stijgt releasen artiesten hun nieuwste nummers voor de zomer. Alles wordt uit de kast gehaald om de zomerhit van het jaar te scoren. De macht om dat te bepalen ligt steeds vaker in de handen van mensen zelf en minder bij radiostations, zeggen radiopresentatoren.
"Een zomerhit kan van alle kanten komen", legt Fernando Halman van FunX uit. "Tegenwoordig wordt een nummer een hit dankzij sociale media als TikTok." Volgens Halman zitten mensen in meerdere bubbels waardoor een zomerhit uit onverwachte hoek kan komen.
"Een zomerhit moet je emotioneel aangrijpen. De beat is vaak heel aanstekelijk en krijgt je aan het dansen. Het nummer geeft je het gevoel dat alles klopt en als je je ogen dichtdoet, zie je een paradijselijk oord voor je."
Muzikale reis
Een nummer dat voor Halman zo aanvoelt en de zomerhit van 2025 zou kunnen zijn is ZaaZaa van de Nederlandse rapper Frenna. "Hij neemt je mee op een muzikale reis. Als je kijkt naar de videoclip, de aankleding ervan, de hele tune, alles klopt gewoon." Frenna laat daarin elementen van zijn Ghanese roots terugkomen, wat volgens Halman aanslaat bij het publiek.
Ook voor radiopresentator Reinout van Gendt is Zaazaa het lied van deze zomer. "Ik heb hem laatst live gehoord en het was te gek." Hij werkt bij het radiostation Blend, dat met name r&b en hiphop draait.
"Nederlandse muziek is booming nu. Ik merk dat platen als Lotje van Roeland Beelen en Jopke van Dobbenburgh het nu heel goed doen. Het is een combinatie van pop en housemuziek", legt hij uit.
Het valt presentator Mattie Valk van Q-Music ook op dat Nederlandstalige muziek het heel goed doet. Hij noemt het nummer Echte liefde is te koop van Samuel Welten als voorbeeld van een nummer dat aanslaat bij het publiek.
"Het lijkt wel alsof we sinds een jaar of drie weer echt verliefd zijn op Nederlandse muziek", zegt Valk. "Dat gaat eigenlijk een beetje in golven als je kijkt naar de muziekgeschiedenis. Het zet nu ook door in de zomer."
Timing
Om een zomerhit te scoren moet een nummer niet alleen een lekker deuntje hebben, zegt Barry Paf van 100%NL. Ook de timing van het uitbrengen is belangrijk. "Als je net voor de zomer een nummer uitbrengt, krijgt het een boost."
Ook helpt het volgens Paf als een nummer de titelsong van een serie is of vaak terugkomt op iemands tijdlijn op sociale media. "Het draait om herkenbaarheid." Wat volgens Paf ook opvalt is dat zomerhits altijd vrolijk, uptempo en meezingbaar zijn.
De zomerhit van dit jaar voorspellen vindt hij moeilijk, want er is volgens hem veel keus. Een kanshebber is in zijn ogen Echte liefde is te koop van Samuel Welten. "Het nummer is al een twee maanden hartstikke aan het knallen. Die horen we de hele zomer zeker nog wel."
Daarnaast denkt Paf dat rapper Donnie en zanger Yves Berendse ook een poging zullen wagen. "Zij komen binnenkort met hun nieuwe single Nachtenlang. Zij mikken heel duidelijk op een zomerhit."
Oude hits herontdekt
Een zomerhit hoeft niet per se een nieuw uitgebracht nummer van een artiest te zijn. Blend-presentator Van Gendt ziet dat jonge generaties oude zomerhits herontdekken, vooral van r&b-artiesten. Dat heeft meerdere redenen. Volgens Van Gendt worden dankzij sociale media als TikTok hits van artiesten als Akon, Sean Paul of Keyshia Cole weer opnieuw veel gedraaid.
"Ik zag een filmpje van twee jonge gasten van 20 jaar die naar Akon gingen luisteren", vertelt Van Gendt. "En ze vertelden dat het wel wat kon worden met de Amerikaanse zanger omdat hij goeie platen heeft. Ze beseften niet dat hij al een gevestigde artiest is."
Ook ouders spelen een grote rol bij het herontdekken van klassiekers als Summer Jam (2003), Turn me on (2003) en Danza Kuduro (2010). Die nummers laten ouders volgens de presentator nu weer horen aan hun kinderen. "Als dit soort artiesten dit tijdperk niet hadden dan waren ze nu gewoon klaar."
De klassieker van Kevin Lyttle uit de zomer van 2003: