VodafoneZiggo stopt met het ongevraagd bellen van mensen om hen over te halen om klant te worden. Het telecombedrijf belooft zich voortaan strikt te houden aan de regels voor telefonische verkoop.
Dat heeft het bedrijf afgesproken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder was een onderzoek begonnen nadat er veel klachten waren binnengekomen over ongewenste telefoontjes van of namens VodafoneZiggo. Ingehuurde belbureaus zouden ook agressief en misleidend te werk gaan.
VodafoneZiggo neemt hiervoor nu de volledige verantwoordelijkheid, zo schrijft de ACM in een persbericht. Afgesproken is dat het telecombedrijf én de bedrijven die namens VodafoneZiggo klanten werven alleen nog mensen bellen die daar vooraf toestemming voor hebben gegeven.
Strenger controleren
ACM-bestuurslid Martijn Ridderbos spreekt van een belangrijke stap. Hij zegt dat VodafoneZiggo nu zelf strenger gaat controleren of de telefonische werving wel volgens de regels gebeurt.
VodafoneZiggo heeft de ACM ook beloofd duidelijke afspraken te maken met de belbedrijven die worden ingehuurd. Die bedrijven mogen alleen nog bellen als iemand vooraf toestemming heeft gegeven. Als die toestemming wordt ingetrokken, moet het bellen ook stoppen.
In een reactie noemt VodafoneZiggo het "onacceptabel als klanten op ongepaste wijze worden benaderd of behandeld" door verkooppartijen met wie het bedrijf samenwerkt. "Partners moeten zich houden aan alle wet- en regelgeving én aan de afspraken die zijn gemaakt over kwaliteit en klantbenadering", benadrukt VodafoneZiggo.
Extra controle
Om nieuwe wantoestanden te voorkomen komt er onder meer een extra controle om zeker te weten dat iemand die gebeld wordt hier ook toestemming voor heeft gegeven.
Voor de ACM is dat voldoende om een punt te zeten achter het onderzoek. De waakhond blijft wel controleren of VodafoneZiggo zich echt aan de regels houdt.