Het Amerikaanse mediabedrijf Paramount betaalt 1,5 miljard dollar voor het recht om de Champions League uit te zenden in de Verenigde Staten. Het bedrijf troefde met dat bod Amazon af, melden Amerikaanse media.

De rechten zijn voor de komende zes jaar geldig. De kosten om de voetbalsuccessen van grote Europese clubs uit te zenden komen daarmee uit op zo'n 250 miljoen dollar per jaar.

Onder het vorige contract betaalde Paramount jaarlijks 100 miljoen dollar. De sterk gestegen kosten laten zien dat het Europese voetbal steeds populairder wordt aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. In mei zagen bijvoorbeeld 2,8 miljoen Amerikanen hoe Real Madrid de Champions League-finale van Liverpool won.

Dat valt nog altijd in het niet bij American football. Dit jaar keken ongeveer 100 miljoen mensen, voornamelijk Amerikanen, naar de belangrijkste American football-wedstrijd, de Super Bowl.

Eredivisie uit de picture

De populariteit bleek eind vorig jaar ook al toen concurrent Comcast Corporation 2,5 miljard dollar neertelde voor de uitzendrechten van de Engelse Premier League.

De Nederlandse Eredivisie kan op minder belangstelling van Amerikaanse mediabedrijven rekenen. ESPN had tot afgelopen seizoen de rechten voor de Verenigde Staten. Maar het Amerikaanse sportmediabedrijf heeft het contract voor dit seizoen niet verlengd, liet het afgelopen weekend aan kijkers weten via Twitter.

Bron