Een weekendje Barcelona, Parijs of Londen: voor een paar tientjes vlieg je er al naartoe. Dat is nu de normaalste zaak van de wereld, maar een eeuw geleden nog ondenkbaar. In het Eye Filmmuseum in Amsterdam vond vanmiddag de viering '100 jaar luchtvaart in Nederland' plaats, dat in het teken stond van een duurzame toekomst van de Nederlandse luchtvaart. Koning Willem-Alexander, die zelf een vliegbrevet op zak heeft en regelmatig een KLM-toestel bestuurt, was hierbij aanwezig.

Het 100-jarig jubileum werd georganiseerd door KLM, het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en GKN Fokker. Ze bestaan in 2019 alle drie een eeuw. De koning bekeek bij aankomst de 'Pipistrel Alpha Electro', een klein elektrisch vliegtuig dat voor het eerst in Amsterdam te zien was.

In deze video zie je het duurzame elektrische vliegtuigje en vertelt Greenpeace waarom ze bij de viering van '100 jaar luchtvaart in Nederland' demonstreren:

Vliegen op elektriciteit is één van de innovatieve manieren om duurzamer te vliegen. De luchtvaartsector staat momenteel voor de grote uitdaging om duurzamer te gaan vliegen terwijl de mondiale vraag blijft toenemen. "De massale consumptie van de luchtvaart laat een ecologische voetafdruk achter waar je 'u' tegen zegt", stelt Paul Peeters, lector duurzame luchtvaart aan Breda University of Applied Sciences.

Volgens de doelstelling van de internationale luchtvaartsector moet de CO2-uitstoot van vliegtuigen in 2050 met de helft verminderd zijn ten opzichte van 2005. "Met de huidige plannen die er liggen, is dit in Nederland niet haalbaar", zegt Peeters. "Deel van die plannen is het zuiniger maken van vliegtuigen. Dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk: op een gegeven moment kan een vliegtuig niet nog zuiniger worden."

Peeters denkt dat de doelstelling wel te behalen valt, mits de Nederlandse luchtvaartsector meer inzet op het gebruik van duurzame brandstoffen. Nu draaien de meeste vliegtuigen op kerosine. "Er wordt nu helemaal niet ingezet op duurzame brandstoffen, waarschijnlijk omdat de Nederlandse luchtvaartsector bang is voor de hoge kosten."

Toch ligt daar de oplossing volgens Peeters. "De luchtvaartsector zal dat moeten accepteren, want er is geen andere optie. Duurder wordt vliegen sowieso wel. Is het niet door de duurzame brandstoffen, dan komt het wel door een vliegtaks", voorspelt Peeters. Door die vliegtaks worden de vliegtickets in Nederland vanaf 2021 7 euro duurder.

Minder vliegen

Totdat vliegtuigen met duurzame brandstoffen gaan vliegen, geldt volgens Peeters: duurzaam vliegen, is minder vliegen. Daarin heeft de burger die gebruik maakt van de luchtvaartsector ook een zekere verantwoordelijkheid.

"We kijken er niet meer raar van op als iemand een vakantiehuisje in Bali heeft en zeven keer per jaar op en neer vliegt. Over dat gedrag moeten we voortaan wat beter nadenken", zegt Peeters. "Dichter bij huis zijn ook genoeg mooie vakantiebestemmingen."

Ook de aanbieders - de luchtvaartmaatschappijen - hebben een verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat er minder wordt gevlogen, vindt Peeters. "Er wordt nu bijvoorbeeld vooral reclame gemaakt voor verre vliegreizen en die zijn hartstikke vervuilend." Zijn advies voor de luchtvaartmaatschappijen: maak juist reclame voor kortere vliegreizen.

Als de luchtvaart niet snel verduurzaamt, zal het in de toekomst in zijn eentje verantwoordelijk zijn voor meer CO2-uitstoot dan alle andere sectoren bij elkaar, zo stelt Peeters. "En dat is niet acceptabel. Een niet-duurzame luchtvaart heeft geen toekomst."

Bron