Wie Netflix aanzet, krijgt suggesties voor films en series die moeten passen bij zijn of haar kijkgedrag. Dit gebeurt op basis van het algoritme, dat een analyse maakt op basis van het kijkgedrag van gebruikers. Maar deze strategie leidt intern ook tot veel discussie, schrijft The Wall Street Journal.

Teams bij het bedrijf zouden soms lijnrecht tegenover elkaar staan bij keuzes. Aan de ene kant de ontwikkelaars, de medewerkers die op basis van data besluiten willen nemen. Aan de andere kant de afdeling die in Los Angeles zit en vanuit daar de banden met Hollywood goed moet houden.

"Nu Netflix steeds meer producties in eigen beheer maakt - 700 series en films dit jaar - leert het bedrijf om zijn liefde voor datamodellen te temperen en meer te luisteren naar de wensen van de sterren, zelfs als die ingaan tegen die van het algoritme", schrijft de krant.

Ondanks slechte cijfers extra seizoen

De zakenkrant schrijft dat series die slecht bekeken werden toch een extra seizoen kregen omdat Netflix de relatie met belangrijke producenten en acteurs niet wil beschadigen. En sterren zouden in hun contracten hebben laten opnemen dat ze overal het laatste woord over hebben. Zo had Adam Sandler kritiek op een trailer die voor zijn eerste film van het videoplatform, The Ridiculous 6, was gemaakt; de acteur had deze niet goedgekeurd. Netflix paste de trailer op basis van zijn wensen aan.

Naar verwachting besteedt het bedrijf dit jaar 12 miljard dollar aan eigen producties. Netflix steekt hier zoveel tijd, moeite en geld in, omdat het bedrijf er rekening mee houdt dat het de komende tijd titels verliest. Bijvoorbeeld die van Disney omdat dat concern een eigen streamingdienst opzet. Dat komt boven op druk van bijvoorbeeld webwinkelgigant Amazon, die ook geld steekt in eigen series.

Begin dit jaar maakte NOS op 3 deze korte documentaire over hoe Netflix ons - onder meer dankzij data - zo verslaafd maakt en houdt.

"Er is een natuurlijke spanning tussen de twee kanten", zegt een voormalige topman van het ontwikkelteam van Netflix tegen de krant. "De mensen in L.A. geloven niet zo sterk in de data als de mensen in Silicon Valley." Het zou hebben geleid tot verhitte discussies over keuzes.

Zo vond het ontwikkelteam dat de serie GLOW, over vrouwen die professioneel worstelaar zijn in de jaren 80, moest worden stopgezet vanwege tegenvallende kijkcijfers. De Hollywood-kant wilde de serie behouden vanwege de band met de co-producent van de serie, die ook de bedenker is van de hitserie Orange is The New Black.

Ondanks de botsingen zouden de twee afdelingen wel goed compromissen kunnen sluiten, zegt een andere voormalige hooggeplaatste medewerker. Een mogelijk voorbeeld hiervan is de discussie over de plaatsing van de in opdracht van Netflix geproduceerde series, de zogeheten originals.

Het data-team wil deze niet bevoordelen door ze prominent op de voorpagina te zetten. Terwijl het Hollywood-team beargumenteerde dat deze series een essentieel onderdeel zijn van Netlfix' toekomst. De uitkomst was dat de videodienst suggesties bleef doen op basis van wat iemand eerder keek, maar dat nieuwe series hierin een prominente plek krijgen.

Filmprijzen

Wat op de achtergrond ongetwijfeld ook meespeelt, is dat Netflix serieus wil worden genomen door Hollywood. Het bedrijf wil meedingen naar Oscars. Om die reden wordt de Vlaamse film Girl in de VS gecensureerd vanwege seksscènes in de film. Die zouden vanwege de jonge leeftijd van de acteur mogelijk bestempeld kunnen worden als kinderporno.

De regisseur zegt in gesprek met De Morgen dat hij de bezorgdheid van Netflix wel snapt. "Stel dat we genomineerd worden voor een Oscar, dan wil je niet dat er uitgerekend op dat moment negatieve verhalen opduiken."

Eerder besloot Netflix bepaalde films eerst in de bioscoop uit te brengen en later pas op zijn eigen platform. Ook dit weer om de kans op filmprijzen te vergroten.

Bron